gravatar

Amanah Hidup

Bismillahirrahmaanirrahiim

Dalam hidup lumrahlah kita ada amanah masing2

2 Amanah yang memang wajib diterima semenjak alam ruh lagi ialah

1- beribadah kepada Allah
2- jadi khalifah di atas muka bumi ini

Sejak masuk maktab mahmud, aku mula belajar pasal amanah dan taklif

oh, banyaknya tugas!

form 1 [by kak usrah]
1- berzikir 100 X sehari
2- baca quran 1 m/s sehari

form 2 [by kak usrah]
1- berzikir 100 X sehari
2- baca quran 1 m/s sehari

time ni kedua2 amanah ni adalah untuk sepanjang hidup sampailah ke hari tua

form 5 [taklif ajk2 by che ah]
1- berzikir 100 X
2- baca quran 1 m/s
3- puasa 2 minggu sehari
4- qiamullail sebulan sekali

taklif oleh che ah ni selama mana bergelar ajk ja, tapi dia harap kami still buat lagi
hehe, maaf lah yer che ah aka miss gaza, saya nie bukannya baik cam awak [aku nie x baek macam hangla :P]

plkn [bukan taklif/amanah tapi corak asas tarbiyah dalam ISMA]
yang ni paling banyak

1- solat awal waktu
2- solat sunat rawatib
3- baca quran [1 bunga] setiap kali lepas solat fardhu
4- baca apa2 buku selama 30 minit
5- ma'thurat pagi petang
6- baca n kaji sirah nabawiyah

hehe, tapi semuanya bertahan 2 minggu ja lepas keluar plkn
pastu, tak boleh nak jaga semua, tambah lagilah lepas dah tak duk di rumah :sigh:


cuma amanah yang oleh akak2 usrah tu ja yang still buat lagi

banyaknya amanah mengalahkan masa pula
sebenarnya Allah dah sedia masa yang cukup, cuma kita yang tak ikut seperti yang sepatutnya..

musim kedemaman ni asyik rasa geli2 ja kalau duk statik lama2.. :sakit:


sejak belakangan ni ramai orang asyik post pasal rumahla, ibu la, famililah...

huh~! adakah aku homesick??? oh noooo.... :waaah:

tak de makanye bak kata amalina... padan muka tak beli tiket

kesian mak, suh balik...

wah, sedih pulak teringat pada mak...

siri2 penderhakaanku.. oh noooo

setiap tahun mesti ada benda yang aku buat salah sekurang2nya sekali
[aku ni bukanlah anak yang baik sangat pun]

masa form 3 penah aku melawan cakap mak aku [masa tu ada ceramah oleh ustazah Bahiyah di tv1 tajuk IBU]

lepas aku melawan cakap tu, mak cakap, dengar tu... oh nooo... ::(

pastu masa form brapa ntah, menjawab lagi, [kalau aku duk tempat mak pun mesti aku sedih...]
:tsk:
pastu, mak siap cerita lagi tentang 1 kisah anak yang soleh nie [sambil kupas kulit udang kot]
mak aku nie masa tu jarang nak dengar dia bercerita pasal nabi2, sampailah aku dah form 5 baru selalu dengar pasal agama sebab time tu dah ada ceramah PAKSI di kulim, jadi mak aku pun sharelah apa yang dia dapat masa ceramah tu...

pada 1 zaman dahulu, zaman nabi sulaiman...
sedang nabi sulaiman berjalan2 di tepi jalan... eh, di tepi laut, baginda ternampak 1 benda bercahaya dari tengah lautan
ok, tak larat nak menaip, aku copy paste je lah ye.. :D

Semasa Nabi Sulaiman sedang menghayati kebesaran ciptaan Allah di tepi pantai, tiba-tiba baginda terpandang satu benda yang aneh di tengah- tengah laut. Baginda segera memanggil salah seorang askarnya iaitu jin yang bernama Ifrit.

‘’Ifrit, cuba kamu menyelam ke dalam laut ini . Beta terlihat suatu benda yang aneh.Bawakan benda itu ke mari,” perintah Nabi Sulaiman. Ifrit segera melaksanakan perintah itu. Dia terus menyelam ke dalam laut mencari benda yang dilihat oleh Nabi Sulaiman tadi. Tidak lama kemudian , Ifrit muncul kembali ke darat. “ Tuanku, saya menyelam begitu dalam tetapi tidak terjumpa apa-apa yang aneh,”Kata Ifrit dengan hampa.

Nabi Sulaiman memerintahkan jin-jin yang lain pula menyelam , tetapi hampa juga. Benda aneh itu juga tidak dijumpai.Selepas golongan jin gagal mencari menjumpainya, Nabi Sulaiman memanggil pula askarnya bernama Ashif bin Baerkhiya,seorang manusia biasa.”Sekarang, beta perintahkan kamu turun ke laut dan carikan beta benda aneh itu,” perintah Nabi Sulaiman kepada lelaki itu.

Ashif bin Bearkhiya pun segera menyelam ke dasar laut dan mencari benda aneh itu.Sedang mencari-cari, tiba-tiba dia terpandang benda yang bersinar-sinar berbentuk kubah yang besar di dasar laut. Dia pun menghampiri kubah itu. Kubah itu amat unik dan diperbuat daripada kapur putih.

Dengan kekuatan yang luar biasa, Ashif membawa kubah itu naik ke darat dan dipersembahkan kepada Nabi Sulaiman.Nabi Sulaiman cuba melihat ruang di dalam kubah tetapi tidak mampu.Kemudian Nabi Sulaiman menadah tangan memohon kepada Allah supaya diberi kemampuan melihat isi di dalamnya.Permohonan baginda diperkenankan.Terbuka kubah itu.Nabi Sulaiman melihat seorang pemuda sedang bersujud dan memuji-muji Allah.Nabi Sulaiman terpegun melihat lelaki itu.

“Maha suci Allah”,kata Nabi Sulaiman,kagum dengan keistimewaan yang diberi tuhan itu. Pemuda itu terdengar suara Nabi Sulaiman memuji Allah.Lalu dia bangun daripada sujudnya dan member salam hormat.”Siapakah saudara ,wahai pemuda?Adakah saudara malaikat,manusia ataupun jin?”Tanya Nabi Sulaiman .”Saya adalah manusia biasa,”jawab pemuda itu.Nabi Sulaiman bertanya kepada pemuda itu bagaimana dia mendapat keistimewaan itu.

Pemuda itu menjawab,”saya berbakti kepada kedua-dua ibu bapa saya.Saya menjaga mereka sehinggalah mereka tua.Kedua –dua ibu bapa saya taat kepada Allah. Semenjak saya kecil hinggalah dewasa, saya dijaga dan dipelihara dengan sempurna. Mereka selalu memohan kepada Allah supaya saya menjadi orang yang taat dengan perintah Allah.”

Kemudian dia menyambung ceritanya lagi. “Ayah saya meninggal dunia pada usianya tuanya dalam penjagaan saya. Ibu saya pula lemah dan sering kali sakit-sakit. Matanya buta dan kakinya lumpuh. Saya satu-satunya yang menjaga segala keperluan seperti membersihkan badannya dan memandikannya.”

“Segala keperluan makan dan minumnya ,saya uruskan. Saya menyuapkan makanan dan minuman ke mulutnya sebagaimana saya disuapkannya sewaktu saya kecil. Saya selalu memohon kepada allah, dan ibu saya juga bermohon supaya saya dikurniakan ketenangan dan kebahagian dalam hidup. Ibu saya juga bermohon supaya selepas kematiannya nanti saya diberi tempat khusus yang letaknya bukan di bumi dan bukan juga di langit.”katanya lagi.

“selepas kematian ibu saya, saya sering bersiar-siar di tepi laut ini. Tiba-tiba , pada suatu hari saya terjumpa sebuah kubah daripada mutiara. Saya mendekati kubah itu. Kubah itu terbuka sendiri seolah-olah menjempu saya masuk ke dalamnya. Apabila saya masuk,kubah itu tertutup. Saya tidak sedar sama ada saya berada di bumi ataupun di langit. Pemuda itu menghabiskan ceritanya.

Nabi Sulaiman berasa kagum mendengar cerita itu. Baginda ingin mengetahui dengan lebih lanjut lagi latar belakang pemuda ajaib itu.”Saudara hidup pada zaman mana?” Tanya Nabi Sulaiman.”Saya hidup pada zaman Nabi Ibrahim.”

Nabi Sulaiman mengira-ngira berapa umur pemuda itu.Alangkah terkejutnya baginda, umur pemuda itu hamper mencecah 14000 tahun. Baginda merenung wajah pemuda itu.Tidak ada sehelai uban pun dikepalanya. Kulitnya juga tegang dan berseri-seri.

“Bagaimanakah saudara mendapat nikmat dan rezeki daripada Allah di dalam kubah ini. Tanya Nabi Sulaiman lagi.”Selepas saya berada di sini, barulah saya tahu Allah menjadikan syurga untuk saya di dalam kubah ini.”Nabi Sulaiman ingin melihat syurga yang dikatakan oleh pemuda itu. Pemuda itu menadah tangan bermohon agar diperkenankan hasrat Nabi Sulaiman.Suasana kubah yang gelap menjadi terang indah bercahaya. Terkejut Nabi Sulaiman melihat cahaya itu lantas baginda memuji-muji kebesaran Allah.

Terpampang pemandangan yang indah tidak terkata di hadapan Nabi Sulaiman dan askar-askarnya. Sungai mengalir tenang , kebun-kebun bunga yang subur , pohon- pohon merendang, daun-daunan menari mengikut angin, burung-burung berkicauan, kolam madu dan susu terpancar indah.“ini kurniaan Allah kepada saya atas ganjaran bakti saya kepada kedua-dua ibu bapa saya. Ini nikmat yang saya rasai yang tidak ada tolok bandingannya. Saya mendapat rezeki daripada pelbagai sumber dan buah-buahan beraneka rasa. Semua makanan yang saya ingini terhidang.”kata pemuda itu.

“Bagaimana saudara tahu waktu siang dan malam?” Tanya Nabi sulaiman.”Apabila terbit fajar, kubah ini menjadi putih menandakan hari siang. Apabila matahari terbenam , kubah ini menjadi gelap menandakan hari malam.Cukuplah sampai di sini , sekarang saya harus bersembahyang bagi menghadap Allah”kata pemuda itu menamatkan perbualan .

Sesudah mereka berdua berbual panjang, pemuda itu mengucapkan selamat tinggal dan kubah ajaib itu kembali tertutup. Kemudian Ashif mengangkat kubah itu ke dalam laut dan diletakkan kembali di tempat asalnya.Betapa hebatnya ganjaran Allah bagi siapa yang mentaati ibu bapa mereka. Kita hendaklah berusaha menjadi seorang anak yang sanggup berbakti kepada ibu bapa kita.

http://ydppmiusm.blogspot.com/

siri2 menjawab aku ni adalah kerana aku nak pertahan diri~ oh noooooo
tapi, dah jadi macam siri2 penderhakaan

lepas mak citer tu, aku nangis [tapi sembunyi2 je la... keh3]

kalau mak rajin nak baca post aku nie, tahula dia tuh yang aku nangis sembunyi2... hehehe
:puppyeyes:

sebelum masuk plkn agak jahatla, tapi lepas kluar plkn jadilah budak 'baek sikit'

mak pun cakap, nampaklah sikit macam budak baek.... hahaha:inis:

pastu aku cakap nak kerja, mak tak bagi, mak cakap lebih baik duk umah baca buku [lepas plkn tu] lagipun aku nie penakut nak bercakap, apatah lagi nak bekerja, hampehla~!

masa tu aku baru nak start baca buku2 agama, kalau tak buku2 agama tu tak diusik langsung

antara buku2 yang aku baca + explore

- apa ertinya saya menganut Islam
- jalan2 dakwah
- keajaiban alquran menurut sains
- la tahzan
- sirah nabawiyyah
- mukashafah alqulub
dll lagi

semua buku2 ni tak abes baca lagi, still in process

tapi, minta maaf bebanyaklah mak...
anakmu ini memang selalu menyusahkan

semoga mak aman di bawah rahmat-Nya
dan ayah juga

:eheh:

wallahu a'alam

gravatar

Cara Nak Kejut Orang daripada Tidur

Bismillahirrahmaanirrahiim

:hi:

Nak kongsi sedikit tips untuk kejutkan orang daripada tidur... :sleep:

1- Kalau dia jenis yang suka main air, simbah je dengan air, insyaAllah dia cakap "terima kasih kerana mandikan aku" :inis:

2- Kalau dia itu jenis suka ketawa, geletek dia!!! Mesti pastu dia kerja mengulat-ngulat cam ulat :p:ahaha:[yang ni jaja pernah buat kat aku... haih, penat2...]:sweaty:


3- Kalau dia ni jenis kalut / cepat terkejut, letak jam loceng "kriiiinggg" jerit di telinga dia "ADA KEBAKARANNN!!!" tatau apa reaksi dia sebab saya tak penah guna cara ni, dengar citer daripada orang je :sigh:
4- Kalau dia ni jenis manja ke ngada2 ke, peluk tangan dia, pastu tarik :hilo:
[selalu diaplikasikan pastu mesti orang tu cakap merapu-rapu kan... mamai la pulak!]

5- Kalau dia buat tatau jugak, kena stimkan bilik aka tutup kipas, tak pun buh selimut n bantal banyak2 atas badan dia... stunt atas badan dia!!! [penah buat pada adik aku, nasib baik dia tak marah... tapi aku tak stunt, cuma peluk cam teddy bear je]
waaaaaaaa, kejam2!!:ayokona: [kalau dia lemas masuk ICU jangan tuduh aku yang suruh :p]

6- Kalau dia sensitif pada bunyi, pegi kat telinga dia, baca bismillah pastu cakap "assalamu 'alaikum, tuan hamba dah balik dari jenjalan atau belum?"
[guna bahasa yang sopan2 ye]
tapi, kadang2 ada jugak yang telinga dia disumbat dengan walkman, tinggikan volume...
tapi, yang canggih sikit panggil la pasukan kompang pi maen tepi telinga dia
:lamagawa:

7- Kalau dia jenis suka senyum @ dah kamceng ngan perangai kita, lepas kejut dia sikit, letak tangan pada mulut dia, tarik ke sisi... maka hasillah satu senyuman lebar tapi tak ikhlas... isk3
:eheh:

8- Kalau jenis pemarah aku pun tak tau nak buat cemana, ada idea tak?

9- Dalam satu citer hindustan ni, dia amik cili yang paling pedas pastu letak pada 'bahagian sensitif' dia tu... dasyat giler! hasilnya, bangun lagi melenting!!! :sobrakana: [so, tak payah ikut ok]

10- Kalau yang sensitif pada cahaya... haa, ni peluang keemasan buat pembaca2 sekalian...
sebabnya, time ni la nak main doktor2 pun.. amik lampu suluh, bukak kelopak mata dia, tengok pupil dia dilate ke constrict ke... hehe:puppyeyes:<--- icon penyibuk je ni, takdak kena mengena pun


tapi, yang penting niat kita nak kejut orang... bacalah bismillah ke ayat2 pengasih ke [tak penah try lagi la buat masa sekarang]





Semalam ada orang tuh letak link untul "anat oral" [PERHATIAN! JANGAN KLIK LAGI JIKA ANDA SEORANG PENAKUT]

saya klikle mana tau kalau ada soalan yang buleh dibuat ke...

pastu,


1





2





3








AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
:ayokona::ayokona::ayokona:

panjang giler menjerit... [duk umah tengok citer hantu pun tak penah menjerit sebab suasananya senyap ja...]
adik2ku pun tak penah jerit, just pejam mata @ buat2 tido..:sleep:

mereka2 ni, takut nak tengok citer hantu, tapi buat gagah tengok jugak...

pastu, time nak pi tandas, mulala suruh aku yang teman [padahal tandas bukannya luar rumah pun]

sambung2...
pastu aku jerit2 dengan headset yang masih melekat di kepala..:waaah:

jaja cakap aku langgar pipi dia [dia sedang berbaring] tak cukup itu, aku pi tolak laptop dia yang mana bermaksud aku telah men'shut down' laptop dia... :anoto:

tapi still tak berenti menjerit lagi... makanya aku menjadi heran.. kenapa tak berhenti menjerit lagi ni [cee wah, sempat lagi fikir tuh] :eheh:

rupa2nya, headset aku still melekat di kepala, aku terus campak... pekup dengan bantal..

fuh, lega~ :sigh:........... tapi takut lagi nak pi ke laptop

"jaja, tutup jap gambar antu tuh!!":waaah:


hehehe... tamatla cerita...

jaja suruh aku tengok citer hantu tapi aku tak mau~

sebaliknya melayan 1 citer hindi setelah setahun tak menonton citer hindi lepas keluar PLKN
:okay:

[jangan tiru perangai saya sebab buruk]


Hasbiyallahu wa ni'mal wakiil

Wallahu a'alam
:sleep::sleep::sleep:

gravatar

PLKN

Bismillahirrahmaanirrahiim

Maaf ye, saya nak menaip dalam mod sedehhhhhhh giler…:puppyeyes:

Sedeh sebab pe? Sebabnya tak penah2 lagilah time aku baca Quran dalam nada yang rendah, orang tunjuk reaksi tak suka…….. [sebab dia nak tido, dia pekup telinga dia ngan selimut]

[tak baek nie, macam kes ngumpat orang jer.. ]:tsk:

AAAAAAAA……. Tatau nak cakap pe, cuma blog nie ja tempat aku melepaskan batuk2 di tangga :p

Masa PLKN dulu………… [16 bulan lepas]:wala:

Masa tuh kalo time azan, akan ada pembesar suara membunyikan azan [otomatik] sebabnya time kami berlatih kawad2 ke, slalu terlajak masa…

Penah sekali rasa benganglah jugak sebab dah 30 minit azan maghrib tapi, cikgu still buat ucapan rasminya tuh kat depan [minta maaf cikgu]:sweaty:

Kawan aku yang sorang neh mulala mengumpat2 [aku neh jenis panas ati dengar orang ngumpat2 nie… isk3, tapi kalau aku join skali macamna eh? Tak penah tau la pulak]

[kalau aku mengumpat akan jadi telaga buruk aka ulser dalam mulut.. makanya tak berani dah nak mengumpat sebab paling cepat ulserku sembuh pon 2 minggu, paling lama 1-2 bulan]

itulah kehebatan solat! subhaanallah wal hamdulillah

“apala cikgu ni, tak tau ka maghrib dah masuk lama dah” - kawan

[padahal surau sebelah padang kawad ja pun n cikgu tu pulak guru penasihat Biro Agama]

Haaaah! Mengumpat lagi!

p/s: mengumpat diiktiraf sebagai mengumpat apabila kita menunjuk ke arah orang yang diumpat atau kita sebut nama dia untuk mengumpat

so, khulasohnya aku tak bersalahla sekarang kan? :p

sorang roommate aku yang merupakan orang India [mohana] selalu cakap ngan aku….

“sedapnya orang tu apa tuh, suara yang saya selalu dengar”

“nasyid ke?”

“tak”

“azan?”

“azan ka nama dia?”

“selalu dengar time bila?”

“selaluu la saya dengar, kemudian kamu pi surau”

“o0o0o, betul la azan :D”

“saya suka sangat dengar ^_^… sedaaaap!!”

:woooh:

Oh, plajar india pon cakap macam tu, apatah lagi kita nie

“awak tau tak, kawan awak A & B selalu tak solat”

“ye ke?”

“ya lah, saya tak penah nampak pun mereka tu solat”

“emmm, selalu? Tadi mereka solat tak zuhur"

[aku hentam buh ja waktu apa yang aku suka :p]

“tak nampak pun mereka solat"

p/s: malu tak tau nak cakap, sebabnya yang tego tu budak india.. isk3

pastu, aku tanya sorang kawan aku… kaki surau jugakla, lepas diajak2…

[sungguh ku tak dapat lupakan surau yang ‘bercahaya‘ n ‘hidup’ tu]

:eheh:

“syikin, betul ke 2 orang tu tak solat?”

“a’ah, memang tak penah nampak pon mereka solat, kecuali kalau syifak ada”

[kadang2 je aku duk dalam bilik… isk3.. banyak masa aku duk surau sebab nanti tak dakla kalut kalau kena pi kawad ke apa ke, lagipun surau tu sangat2la best.. satu2nya tempat di PLKN yang aku rasa tak penah lengang except time latihan]

“agaknya diorang takut kot sebab cikgu bagi amaran hari tu, sapa tak solat bagitau cikgu"

[terutamanya yang ajk surau nie]

:okay:

Ish3….. apalah manusia…

Alkisahnya,tak lama lepas tu bila ntah aku cakap dengan mereka nie [masa tu dah ada bukti aku cek sendiri]

“mmm, nak tanya sikit boleh tak?”

“apa?”

“solat tak tadi?” [subuh]

“tak, kenapa?”

“pasai pa tak solat?”

“ikut sukalah nak solat ka tak!”

Pastu aku men terjah ja, lagipun masa awal2 tu aku ni pendiam sikit, malas nak cakap sebab asyik dengar tazkirah jangan banyak bercakap :p

“tau tak, masa lahir dulu2 [alam ruh] kita kena buat apa?”

“tak tau, apa?”

Dia kalih ke belakang n cakap ngan sorang kawan lagi yang sekepala ngan dia:

“ceramah pulak ustazah nie”

“Allah bagi kita 2 amanah"

1- Beribadat kepada Allah

2- Jadi khalifah di atas bumi

“ooo”

“sebab tu la bayi dilahirkan dengan menggenggam tangan”

"ooo"

“ kenapa tak solat?”

“la ni macam ni, aku buat kerja aku hang buat kerja hang.. dah cukup! Kuboq laen2!””

“memangla kuboq lain2, tapi…. Nanti di akhirat nanti aku akan disoal, kenapa tak teguq hang…”

“sekarang hang dah tegoq aku, so abislah tugas hang, ok?!!”

Masa tu memang rasa cam nak nangis ja……. Tapi, aku tak mau airmataku tumpah disebabkan af’al manusia..

“mmm"

[tak tau nak cakap apa, terus sambung siap2 pi surau]

Lepas tu lagi jaranglah aku duk dalam bilik [isk3… time tu aku tak belajar lagi pasal dakwah fardiyyah nie.. ]

Waktu kejadian ialah hari sabtu, lepas subuh

Tengah hari tu lepas isi perut aku balik bilik………….

Aku pi basuh baju, posisi menghadap bilik [kami duk dalam kotej ahli seramai 5-6 orang]

Aaaaaaaaaaa

Dia cakap pe tau tak???

Sambil duk menonggeng depan pintu bilik tuh dia saja cakap kuat2….[time tu dia tengah call kawan]

“ntah ustazah mana ntah duk CERAMAH kat aku suh solat… eleh, macam dia tu baek sangat!”

[memang aku tak baek sangat… tapi, janganla cakap aku duk ceramah pulak…

sad

AAAAAAAAAAAAAAAAA]

Kawan yang sorang lagi menyampuk :

“ntah, ustazah mana ntah duk ceramah!”

aku terus masuk bilik, siap2 larikan diri menuju ke surau lagi….

Tengah jalan, terserempak ngan kawan baik aku, shafiqah merangkap ajk surau jugak….

Masa tu memang air mata mengalir dengan panasnya, nak tengok muka dia, nak senyum pun tak jadi..

:waaah:


“awat ngan hang nie?”

Pastu aku crita la dari A-Z

Lama jugak sebelum nak crita tu aku nangis lama giler……… rasanya 1st time nangis sebab dakwah2 nie.. ish3

Aku menangis bukan sebab mereka kutuk @ hina aku ni tak baek sangat ke apa2 ke, tapi aku menangis sebab AKU GAGAL MENEGUR MEREKA, agaknya tak berkesan sebab aku asyik buat maksiat kot [padahal di sana itu lebih ok berbanding aku selepas keluar PLKN]


sedehnya.. tak berjaya jugak walaupun aku guna nada yang rendah ja..

[nampak sangat penakut]

al-makna, sekarang neh dakwah lebih tak berkesankah???

Ya, di zagazig ini memang aku terasa jahat sangat………….

Kemudian aku tak tau nak buat apa dah… kehilangan idea, cuma meneruskan kerja2 n rutin harian sebagai pelatih PLKN

";})();ButtonMouseDown(this);'>

Kecuali seorang kawan aku iaitu liyana, dia berubah..

biggrin

Begitu juga roomate aku asyikin, mereka lebih baik!

[sekarang aku terasa lebih hina berbanding liyana]

Harap iman kamu berdua sentiasa sihat dan subur sehingga ke syurga insyaAllah, amiin

Start pertelingkahan tu, aku semakin rapat dengan liyana n asyikin


Pergi surau sekali seawal 5.30 pagi [gelap lagi time tu, budak2 laki ada tapi tak mau bukak lampu… selalu ja dengar mereka menangis teresak2 di tengah kebeningan pagi]

Tapi aku nie penakut sikit, takut terserempak ngan cik ular

:takot::eheh:

na’udzubillahi min zaalik


Lepas masuk surau tu aku pi bahagian lelaki untuk bukak lampu.. ingatkan selipar tu selipar bilik wudhu, rupanya memang ada orang…

Hehe, malu2…

:blush:

Memang tak miss solat di surau [tapi kalau jemaah selalu jugak miss… ish3, rugi3]

Sekali ja penah solat di bilik time hari 1st sampai sebab tinggal 15 minit lagi nak asar memandangkan proses mendaftar sangat2la lama n borink…

Lagipun, ketua tarbiyah aku dah bagi amanat pada semua ajk

“wirawati, kalau boleh saya nak semuanya solat di surau terutamanya ajk… ajak2la kawan2 mai surau”

Masa tu dalam hati duk cakap “hmm.. insyaAllah”

Sebab aku adalah setiausaha, aku tak mau burukkan nama2 ajk dengan malas pi surau.

Panjang lagi citer pasal PLKN nie, insyaAllah akan kucoretkan satu2…

Tapi, cerita kekalahan aku sampai di situ ja…

Nak cerita tentang kemenangan sehingga bertemu di lain entry!

K

Wallahu a’alam




gravatar

Kelebihan Solat


Ros



Rose


Rose..........


Rosalinda... erkk~!


Bimillahirrahmaanirrahiim


Wahai Yang Maha Esa,

Sungguh manusia itu makhluk yang hina, pendek akal~!


~Bunga oh bunga~


Rindukan orkid [ye lah, ros asyik mati jer~masa tu aku memang malas nak siram pokok, suka tengok ja.. ehehe :p]


Sedetik lalai daripada mengingati Allah diibaratkan sebagai kerugian 1000 tahun

MasyaAllah…



Apsal la aku tergila-gilakan bunga nie? Adehh.. terpaksa mengaku yang aku memang sukakan bunga, mewarisi sifat ibuku…


Dulu masa aku di Malaysia la, setiap petang mak duk bercakap2 dengan pokok, katanya kalau kita rajin bercakap dengan pokok2, nanti insyaAllah hidup subur [dan memang terbukti kebenarannya!]


Oo yer, tambah sikit lagi… mak cakap setiap masa tumbuhan berzikir memuji Allah [sedangkan manusia yang mempunyai mulut yang amat sempurna ni pun acap kali melupakan kalimat2 agung ]



Amalkan doa ini ya kawan2,

“Allahumma a’inna ‘alaa dzikrika wa syukrika wa husni ‘ibaadatik”

O Allah! Help me to

remember you, to thank you, and to worship you in the best

ya Allah bantulah aku dalam mengingati-Mu,mensyukuri nikmat-Mu dan keelokan beribadat kepada-Mu


doa lain…

Wahai Tuhan yang Maha Membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati kami atas agama-Mu dan ketaatan pada-Mu… amiin






Kefeninan melanda diriku, rasa2nya mana yang lebih baik? Solat BERSENDIRIAN tetapi awal atau solat BERJEMAAH lewat sikit [sebenarnya lebih sejam dari waktu masuk solat zuhur tu]


Hehe.. jangan tiru perangai kami neh.. tak baik2… insyaAllah lepas nie kena sama2 beringat supaya saling solat awal waktu yer..


Syukran jazeelan kak hajar! [1st time kena tegur ngan kak hajar petang tadi.. huhu]

Nak buat cemana… kenalah berpakat kalau nak solat jemaah kan.. huhu


*aku lebih suka solat jemaah daripada sengsorang, siapa tahu Allah Yang Maha Penyayang itu akan mengkabulkan doa2 rakan2 kita memandangkan kita nie selalu tak sedar salah silap kita, dosa kecik dosa besar*


Lagi 1………….

Fadhilat solat jemaah ni sangat2lah besar…

Begitu juga berada di saff depan..


Pernah digambarkan fadhilat berada di saff depan ni… kalaulah manusia tahu kelebihan berada di saff depan pasti manusia sanggup bercakaran / bergaduh untuk berada di hadapan

Tapi, saya tak ingat taraf hadis ni.. adehh~

[sapa2 yang tau bolehlah khabarkan padaku J


Nak citer pasal solat nie memang lama.. masa form 3 blajar dengan ustaz Aminuddin pun tak habis lengkap


Tapi, adalah pihak2 tertentu cakap solat ni banyak kelebihan dari sudut kesihatan [saya baca gitu2 ja, taklah ingat siapa yang buat kajian tu.. ]


Dan ada beberapa assumption yang aku agak2 je la.. itu pandangankurasanya agak praktikal.. hehe

1. Berdiri tegak

Kenapa kita berdiri tegak? Pernah tak tengok agama lain ‘beribadah’? Ada tak yang lebih berdisiplin daripada cara yang dianjurkan oleh junjungan mulia Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam?

Kalau tengok cara berkawad di PLKN pun [tak de la dikawal ketat sangat pon :p] rasanya masih boleh curi2 bergerak… tetapi dalam Islam tak boleh

Ya, cuba bayangkan…. Gambarkan… buat sejenak… apa pandangan orang kafir jika melihat kita bergerak-gerak lebih 3 kali [pendek kata macam ‘beruk’ duduk tak senyap… maaf yer, bahasa yang kurang sopan sket.. hehe]

Maknanya Islam telah mendidik kita agar BERDISIPLIN melalui solat

InsyaAllah


Hatta nak betulkan saf pun masih perlu kekalkan pergerakan tak lebih 3 kali.. subhaanallah, indahnya Islam~

Lagipun, ustaz Fauzi Tahir yang cakap macam tu, kalau nak mulakan saf pun kena sama berat bahagian kanan dan kiri [jika pintu bukan di salah satu bahagian tepi].. kerana itulah orang kafir melihat Islam sebagai agama yang teratur, kemas (^_^)V






2. Rukuk

Masa form 5 dulu ada terbaca dalam satu buku keluaran PTS One, tajuk “Kamceng dengan Solat”

Dalam buku ni ada dinyatakan satu kajian bahawa perbuatan rukuk akan menyebabkan oksigen dapat dibawa ke otak, insyaAllah :D

Bagus kan?


3. Sujud

Oh yer, masa form 1, ada salah seorang senior aku terjumpa satu artikel. Dalam artikel tersebut ada dinyatakan, seorang prof barat membuat kajian tentang kelebihan sujud. Dan apa yang dijumpainya?

[aku tak pasti apa benaran cerita yang disebarkan melalui internet ini sebab artikel tu dalam BI kalau tak silapla]


Prof tu cakap.. terdapat satu pembuluh darah di otak yang hanya boleh dilalui melalui cara bersujud, insyaAllah…

Dan aku tambah sikit ye, selain itu sujud insyaAllah dapat membetulkan kedudukan tulang belakang [tu pun kalau sujud dengan cara yang betul la, sujud pun ada caranya…]

Membetulkan kedudukan payudara [buat perempuan saja :p],

tekanan darah paling rendah semasa sujud, agaknya sebab tu kot kita rasa tenang waktu sujud, insyaAllah..


Dan kita juga dianjurkan supaya PERBANYAKKAN SUJUD.. tetapi…. Kejap!

Jatuh makruh sujud LAMA jika solat berjemaah [bagi imam]… rasanya maksud dia kalau sujud lebih 10 minit kot sebab sujud terakhir tu elok hajatkan apa2 yang kita nak hajatkan serta membaca doa “Laa ilaaha illa anta, subhaanaka innii kuntu minaz zholimiin” ~ doa Nabi Yunus dalam perut ikan nun


Kenapa makruh sujud lelama? Okeyh, sekarang cuba berfikir logikanya………

Andaikata dalam jemaah tu ada ramai makmum dari pelbagai lapisan masyarakat

Ada yang gemuk, mesti cepat rasa panas

Ada yang selesema, mesti tak tahan dengan selesemanya tuh

Ada yang tua, mesti tak larat nak bangun lepas sujud nanti

Ada yang kurang gemar solat berjemaah sebab tak berapa suka solat berhimpit-himpitan, dll


Kita kena fikir bagaimana cara TERBAIK!

\(^_^)/





[kalau nak cerita bab solat jemaah n fadhilatnya lagi banyak ler… insyaAllah time akan2

datang kita citer len]


Tapi, 1 hakikat yang mesti diterima ialah sujud merupakan saat yang paling dekat seorang hamba dengan Rabbul Izzah


Melepaskan rindu2 yang terbuku dalam hati..

Meluah segala belenggu [sesungguhnya tiada pendengar yang lebih setia melainkan Yang Maha Mendengar, Yang Memegang dan Pemilik Segala Hati]

Memohon agar diberi petunjuk, dibuka jalan keluar

Meminta segala kebaikan di dunia dan di akhirat [makhluk-Nya hanya tahu meminta tetapi berapa ramaikah yang TAHU BERSYUKUR dengan nikmat kurniaannya lantas mematuhi segala aturannya serta menjauhi larangannya?]


Sungguh manusia itu makhluk yang hina dan terlebih layaknya dihinakan~

Aku lagi hina T_T


Tetapi Allah sentiasa memberi perangsang agar kita terus berpijak atas realiti kehidupan

“Kamu adalah ummat terbaik buat sekalian manusia, menyeru ke arah kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran”


Semuanya sudah jelas dalam al-Quran, maka nikmat Tuhan [Allah] yang manakah yang kamu dustakan?

(T_T)


4. Duduk antara dua sujud

Nak kongsi sikit tips… masa skolah menengah dulu ada la 1 buku motivasi ni cakap, waktu sedang membaca, aktifkan kedua2 bahagian otak dengan menggenggam barang..

Contohnya, kalau menulis dengan tangan kanan, genggam tangan kiri dengan pemadam @ pembaris..


Begitu jugak solat… duduk antara 2 sujud dapat membantu mengaktifkan kedua2 bahagian otak.. bagaimana ya?

Apabila kita duduk, kaki bahagian kanan [ibu jari] terpacak, merangsang otak bahagian kiri

Manakala jika kita duduk atas kaki di bahagian kiri [tumit], akan merangsang otak bahagian kanan.. yang ni kalau nak tau lebih2 apakah jenis deria yang diransang, sila2lah tanya pakar refleksologi memandangkan aku neh tak pandang pun ‘papan ilmu’ di tapak refleksologi tuh

InsyaAllah...

Yang tu jer ilmu yang aku ada pon untuk dikongsi dengan semua… ya lah, aku neh bukannya banyak ilmu sangat pon.. (T_T)


Teringat pula bait2 dalam lirik lagu ayat2 cinta

Bila bahagia mulai menyentuh

Seakanku bisa hidup lebih lama

Namun harus kutinggalkan cinta ketika kubersujud


1 persoalan yang selalu berlegar di ruang minda, hati…………………….

Bagaimana nak hilangkan zina hati semasa solat?

(^_~)


Saya sangat2lah mengalu-alukan sebarang komen… :D


*Nasihatilah diriku kerana aku bukanlah sempurna

Meskipun hakikat kehambaan sentiasa mahu kelihatan sempurna di hadapan Yang Maha Esa

Tetapi bukankah manusia itu hamba yang pelupa?


[dah lama teringin nak taip cara skema, tapi nak kena susun ayat pulak.. adehh~ Alhamdulillah ada 2 blog -4 yang sebenarnya.. hehe]



Aktiviti hari ini

-Melalui pepohon rimbun, musim bunga2 bersemi, mekar..

Ah, besnya~!

-satu kereta KUDA lari lepas dengar bunyi kereta api [macam cerita Zorro ja tadi.. :p]

-kedahsyatan orang Arab yang kurang menghormati ilmu [al-‘ilmu fissuduur, walaa fil kutub-pesanan ustazah Basyirah :D]

-tersepit antara orang Arab

-kepala terkena beg oleh orang Melayu! '123', sopan sikit tau nanti.. huhu... muka nampak je lembut, kasar jugak ko upenyer :p [not my ahli beit]

-periksa Anat written tadi... hingaq giler! [dah la aku tak bawak paspot tadi.. hehehe]

-jenjalan di Tanta Qadim [paling jauh setakat nie untuk aktiviti jenjalan petang2]

-hajar reka resepi baru... hehe.. tapi, sedaaaaaapp! [lepas ni tak payah dah kot aku kempunan nak makan sup Campbell.. ye tak Amalina? Mahattah ngan Qaumiyah jauh wooo] :p

-banyaknya bunga!!!


:D:D:D





:wave::wave::wave:

Mengarut3