gravatar

Sirah Nabi 2

Bismillahirrahmaanirrahiim

 Sambungan sirah Nabi..

Sepatutnya saya kena susun apa yang saya nak tulis tapi saya x bawak pulak buku sirah tu.

Bermula daripada bani hashim.. selepas bani hashim, terbahagi lagi banyak2 qabilah arab.. Orang Arab zaman jahiliah menamakan qabilah2 mereka mengikut nama nenek moyang mereka. Contoh, lepas bani hashim, bani Manaf, bani Abdul Mutalib, bani Umayyah, Aws, Khazraj, dan sebagainya.
sebenarnya nama Lata dan Uzza [nama2 berhala] tu pun ada diletakkan sebagai nama anak2 kepada.....teeet.. x ingat nama beliau..

Orang arab mengaku mereka menyembah Allah dan mengikut ajaran nabi Irahim dan nabi Ismail, tapi dalam masa yang sama mereka menyembah berhala..
perkara ini ada disebut dalam al-Quran bahawa mereka menyembah Allah, menyediakan korban2 berupa makanan dsb. mereka turut menyediakan korban pada berhala2. Namun, sangatlah buruk perangai mereka kerana apa yang mereka sembahkan pada Allah semuanya kembali dipersembahkan pada berhala2 mereka yang buta, bisu dan tuli itu. padahal apa yang mereka sembahkan pada berhala2 mereka itu tidaklah kembali pula pada Allah..

Ada salah seorang yang telah berdagang ke bumi Syam. Di sana dia melihat penduduk syam menyembah berhala. jadi dia menyangka perbuatan itu baik memandangkan bumi syam terkenal dengan para anbia.
Dari situ, dia membawa pulang berhala2 ke bumi Mekah dan mengajak penduduk Mekah supaya menyembah Al-Lata dan Uzza di samping menyembah Allah.
2 berhala ini terkenal kerana saiznya yang besar..


Abdul Mutalib pernah bersumpah akan menyembelih salah seorang anak lelakinya apabila jumlah anak lelakinya mencecah 10..
nak tahu kisah selanjutnya?? nanti lah ye, saya nak kena recall balik nama kaedah ahli nujum tu n nama anak2 Abdul Muttalib.. huhu


Wallahu a'alam

gravatar

dari buku "perjalanan hidup seorang nabi, biografi : Muhammad bin Abdullah" ke?

gravatar

x
kitab terjemahan sirah Ar-Raheeq Al-Makhtum
keluaran YADIM

yayasan dakwah islam malaysia

Mengarut3