gravatar

BILA SYAITAN MENGUASAI NAFSU AMARAH...

BILA SYAITAN MENGUASAI NAFSU AMARAH...

"Debukk...!" Si adik menolak si abang dengan kuat sehingga terjatuh. "Belah lah!...", adik bagaikan dirasuk. 

Nasib baik abangnya tidak melawan, tetapi sekadar meninggikan suara untuk dihormati oleh adik yang disayanginya, "Kalau nak suruh orang keluar dari bilik ini pun, cakap elok-elok pun tak boleh ke?". Adik terus melepaskan tumbukan ke cermin mata abangnya. Namun, abangnya tidak membalas kerana tahu akan tarbiyah.

Kerana dengar pergaduhan si abang dan adiknya, ayah naik ke tingkat atas dan memarahi abangnya tanpa soal siasat.

"Kau ingat dah besar sangat nak tumbuk adik kamu! Pergi kamu dari rumah ni!", si ayah memarahi si abang yang terus dimarahi. Si abang terdiam, sudahlah ditolak oleh adiknya yang disayanginya, kini dia dimarahi ayah akibat suara kemarahan adik yang membuatkan ayah salah sangka.

Si abang cuba memberi penjelasan. Tetapi, macam biasalah... Syaitan mengambil kesempatan menutup telinga ayah, sekaligus menutup 'meja rundingan'. Dengan 'bisikan' syaitan yang menguasai, ayah terus-menerus dihasut. "Kau nak melawan aku ya! Pergi berambus kau dari rumah ni!" sambil mengungkit jasa-jasa dan bantuan yang diberikan olehnya pada anaknya, si abang itu. 

Si abang menangis. Memang malu kalau abang yang menangis. Tetapi itu lebih baik dari membalas. Tarbiyah jugaa mengajar untuk menghormati ibu bapa, namun ayahnya yang telah dikuasai nafsu amarah, terus menyerang muka abangnya tanpa belas kasihan.

"Sudahlah, abang!" si ibu masuk campur menahan perbuatan ayah. Ayah masih belum hilang sabar. Si adik yang menolak abangnya tadi terdiam. Mungkin syaitan-syaitan mula fokus terhadap kemarahan ayah.

Si abang naik ke loteng, menangis di tempat tidur. Seolah-olah telah hancur keluarga sakinah yang diimpikan olehnya selama ini. Tarbiyah mengajarnya bahawa " Parents are always right", lalu si abang memberanikan diri meminta ampun daripada ayah.

Belum sempat si abang turun dari loteng, syaitan mula mengatur langkah. Mereka tahu bahawa si abang yang hebat tarbiyahnya itu bukan sebarangan orang. Paling tidak pun, hasutan daripada syaitan berpangkat lebih tinggi sangat diperlukan.

"Ayah, minta ma..." "Pergi! Jangan kau dekat ngan aku! aku tak nak tengok muka kamu! Kamu anak durhaka!". Syaitan bertindak lebih pantas, lantas hati abangnya yang ingin meminta ampun pada ayahnya tersentak. Yah! Tolong halau budak ni keluar! aku taknak tengok muka dia!" arah pada isterinya.

Ibu berdiam diri. Tahu anaknya itu bukannya anaknya yang nakal. Dia tahu anaknya cuba merendahkan ego berjumpa ayahnya untuk memenuhi hak dan meminta ampun. " Yah nak buat ape bang, dia nak mintak maaf ngan abang, nanti Allah marahkan Yah sebab sekat anak mintak maaf..". Mungkin sedikit perkongsian usrah dari si anak 'memberi' kekuatan untuk ibu berbicara sebegitu.

"Kamu pun setan juga! sama macam anak kamu!" Ayah terus memarahi isterinya bila sebut nama Allah. Ibu mendiamkan diri tanda mentaati si suami. Si abang pula terus-menerus memujuk ayah walaupun terus dihina.

Ayah memasuki bilik dan menguncinya. Dia tidak mahu langsung membuka meja pendamaian, syaitan mula bersorakan, menandakan kemenangan. Si ibu terus bersabar akan karenah suaminya. Si abangnya yang sulung bersimpati pada adiknya yang rapat. Si adik yang mencetuskan pergaduhan itu pula diam membisu, seolah-olah terjaga dari sebuah pertiduran. Si abang yang teraninaya terus menerus beristighfar dan merasai bahawa :

"AKU SEDANG DI UJI..."

*********************************************************

Cerita di atas tidak ada kaitan dengann saya, sekadar petikan dari kisah hidup manusia yang dikuasai syaitan. Kepada bakal ibu bapa, hargailah anak-anak yang ada. Kepada anak-anak, PARENT IS ALWAYS RIGHT!

P/S : Tak sangka ujian orang yang ada tarbiyah sampai tahap macam tuh...

Mengarut3