gravatar

Perancangan Musim Sejuk




Bismillahirrahmaanirrahiim

Saya dah turunkan ego.. apa lagi yang dia mahu? biar ah, bukan tak cuba, dah lebih dari cuba..
banyak benda nak kena pikir nie, dari hal2 diri, hal kawan2, mad'uu, anak2 SC, biasiswa lagi, pindah rumah, [apa lagi ye??]


banyak tol! dari physiology, kidney, sekarang endocrine lak
histology lagi... wah, memang kena banyak melukis
bak kata amalina [yg junior yer.. huhu] yang suka melukis, [apa ntah dia cakap.. haha XD ]
anatomy lagi
[semalam 1st time saya benarkan tengkorak tidur atas katil saya.. skull + mandible [kecuali gigi dia yang baru tercabut 2 hari lepas akibat kurang kalsium..
p/s: nampaknya tengkorak tu tak payahla pi cabut gigi walaupun hakik
atnya gigi atas dia suma dah luruh... jauh sekali untuk memakai gigi palsu]
tahun ni banyak sangat target yang perlu dilaksanakan


ya Allah, permudahkanlah urusan kami, luaskanlah rezeki kami.. amiin


betul ke kalau banyak ujian tu sebab kita makin cuba mendekati Allah??
betul ke kalau banyak ujian tu tandanya Allah sayang kita??
betul ke kalau banyak ujian tu adalah kifarah atas dosa2 lalu? maknanya memang banyak sangatlah dosa saya sejak keluar plkn haritu??
[tetiba rasa cam sesak pulak sebab banyak dosa]


tapi, Alhamdulillah Allah nak uji saya, saya redha dengan semua ujian ni..
saya tak pernah dapat ujian yang sangat hebat dalam bab2 ukhuwah
malah, selalunya orang yang datang minta maaf ngan saya, tapi kali ni memang saya yang benar2 kena minta maaf ngan orang
[rasa pelik sikit]


Berkawan dengan kak nazila menyebabkan saya terfikir tentang Liyana, kawan baik semasa plkn dulu..

persoalan2 dia semuanya sama, kecuali bahagian meringankan sesuatu perkara [yang sepatutnya tak boleh dipandang ringan] disebabkan kita memikirkan perkara lain yang lebih besar seperti perjuangan contohnya..
tapi, sekarang pandangan saya InsyaAllah berubah semula.. rasa cam tenang sikit

contoh soalan:
"kita pakai sarung lengan, tapi kadang2 terselak, nampak bentuk tangan yang cantik.. tak dosa ke?"

"mmm... [tak penah terfikir pon] camni lah kak nazila, betul jugak apa yang kak nazila cakap tu, tapi SEKURANG2nya kita dah cuba tutup, kalau kak nazila mampu tutup, silakan lah, tapi kalau dah TER..selak, apa boleh buat.."

"ooo, saya selalu tutup sampai sini masa solat, tak pe ke? sebab kadang2 saya takut tapak tangan tak kena sejadah"

"tak boleh... sebab tu lah saya cakap, tutup sekadar yang mampu, tapi jangan memberatkan sehingga tak sah sujud dalam solat.. maknanya tutup sampai sini [sambil membetulkan sarung lengan sendiri untuk ditunjukkan pada beliau... sehingga hilang urat2 pergelangan tangan"

"ooo, sampai sini je la ek? oook.. dulu saya heran kenapa kita kena tutup kaki, pakai stoking, sarung lengan dll, rupa2nya semua bahagian yang nampak cantik kena tutup"
"saya tak perasan kaki pun kena tutup jugak sebab masa sekolah dulu tak de sapa pun tekankan tentang aurat kaki dsb, saya rasa awak kena bagitau kawan2 lain mengenai nie, sebab diorg maybe tak tahu @ tak sedar yang benda tu aurat"

"terima kasih kak nazila, insyaAllah saya bagitau nanti [tapi, masih ada lagi ke kes cam kak nazila nie di zgzg? rasa cam semua tau ja, cuma buat2 tak tau.. hmmm"


n macam2 lagi lah yang kami bincang pasal kewanitaan neh.. hehe



n kadang2 saya terselak tangan depan ustaz2, terus dia cakap camni:
"syifak, ustaz tu nampak la tangan awak yang cantik tuh"

hmmm, terkena jugak saya neh! adehh!! tapi, terima kasihlah sebab menegur, kadang2 saya pun tak sedar..



dan 1 lagi situasi:
seorang ppuan sedang solat, bertudung labuh, malangnya tudungnya terlalu licin n cukup2 menutup punggung, jadi setiap kali nak sujud dia pegang belakang tudung untuk mengelakkan tudungnya melurut ke belakang
*perhatian: sila pinkan kerongsang pada tudung bila solat

"dia pegang tudung masa sujud, sah ke solat?? kan tapak tangan wajib kena tempat sujud"

"hmm, betul jugak.. tangan anggota wajib masa sujud"

then, kami pun buat operasi mengenakan pin semasa dia sedang baca fatihah.. ngeh3 XD

lepas abis solat, terus saya tegur dia sekian3 [ayat sama cam perbualan tadi]


situasi lain.. kami berdua balik sekali dari kuliah, jadi kebiasaannya saya pasang lagu2 nasyid n apa lagi, bernasyidlah!! haha

tiba2 kak nazila tegur:
"syifak, awak tak de ke zikir2 yang best2, cuba awak zikir.. mesti awak tahu banyak zikir2 yang bes"

"[erkk! terkantoi kejap] ada2, jap2 nak cari.. "

hehe, baru nak cari, saya jarang dengar zikir ni, selalu saya zikir sendiri ja, dalam hati, selawat ke, istighfar ke, sebab dah terbiasa camtu..

nanti insyaAllah saya akan ajar akak zikir2 yang baru, yang selalu kami alun masa duk asrama dulu..
[setiap kali nak mula program kami tarik zikir, daripada bual kosong kan.. ]

"apa maksud laisa lahaa min duunillahi kaasyifah?"
[maksudnya tiada baginya selain Allah Yang Maha Melindungi]


"hehe.. alamak! saya pun tak tau, nanti saya try tanya ngan orang len balik k!"

aaaaaaaaaaa, banyak betul benda yang perlu diperbaiki nie!!!



Sedang cuba menghabiskan buku nie..
[kalau baca ar-Raheeq Al-Makhtum kena ngadap laptop, teliti tulisan, adehh! pedih mata gak]

sehari semuka atau sehelai... harap2 istiqomah laa


I am currently reading the book 'Aku Terima Nikahnya' by Hasrizal Abdul Jamil [writer of the blog Saiful Islam]
this book were suggested by Izzah Fasihah

banyak betul ayat2 yang leh dijadikan panduan, pedoman n PERINGATAN buat saya neh!
haih~!






saya jarang baca buku2 yang berkaitan biografi, pengalaman diri, apatah lagi novel
kecuali jika ada yang mencadangkan buku2 tersebut [sampai sekarang saya belum abiskan 'Warkah Cinta Berbau Syurga' yang dihadiahkan oleh Anis Nurdiniey sebelum saya flight ke Mesir TAHUN LEPAS.. hehehe

InsyaAllah lepas habis buku nie saya akan beralih ke buku Monograf Prasasti Perak [beli tahun lepas lagi T_T ]





banyak betul ayat2 yang leh dijadikan panduan, pedoman n PERINGATAN buat saya neh!
haih~!

n sila la baca entri ni Bencana Novel dan Filem Cinta Islami


Wallahu a'alam

gravatar

salam sayang..
syifak,syifak ade ke buku2 tu?
kalau syifak ade kakwa nak pinjam ek.
rajin sungguh syifak wat blog..
teruskan yer sayang...

gravatar

wa'alaikumussalam sayang plus plus!!

hehe =D

ada 2 buku ja, buku aku terima nikahnya tuh izzah fasihah punya, n lepas nie ada ramai lagi yang tempah drpd dia..

saya wat blog nie suka suki jer =P

Mengarut3